Weekend and the real deal

Under helgen kunde jag äntligen träffa Marielle mot kvälls sidan. Innan det fick jag sova ut och göra mitt i egen takt. Hann också läsa lite och leka med barnen, 2.5 och 5år för den som inte vet. Sven (pappan) tog mig till centrum för att visa en del praktiska saker, som centraal station och så fixade vi ett discountcard, får nu 40% discount på tågbiljetter och dessutom kan jag ta med kompisar och även dom får discount då :) bra va? Då vi satt i hans ferrari från 80-talet som för övrigt har massa ljud för sig, var det en kille som drog fram sin lite proffsigare kamera och började fotografera. Han paparazzade för allt han var värd och sprang även över till ett annat ställe där vi var tvunga att passera :P Snacka om att ha passion för bilar!
 Klockan 17.28 avgick mitt tåg till Veenendaal. Och 17min senare var jag framme vid Veenendaal De Klomp. Var lite fundersam först om jag kommit rätt, men när jag kom ut ur tåget såg jag skylten och kände the-farmer-smell :P haha.. Så såg jag Marielle komma imot mig! :) Roligt att ses igen!
 Vi satte oss båda på hennes stackars cykel som skulle föra både oss och min konstig tunga väska till hennes hus. Men det gick bra! Det är alltid lika roligt att komma hem till henne, hennes familj är så härlig, som de flesta holländare jag mött! Alltid lika glada! En liten stund var vi hemma hos henne innan vi begav oss, med cyklar of course, mot centrum för att avnjuta middag på en makedonisk restaurang! Tur nog var det mycke folk där så vi hann tala oss massor innan maten kom, nog för att vi inte slutade fastän vi hade mat framför oss. Vi måste ju gå igenom heeela sommaren vad som hänt och sånt ;) Härligt Härligt! Efter god mat och efterrätt drog vi vidare mot torget där några uteplatser finns, där avnjöt vi en varsin drink och fortsatte med alla detaljer från sommaren, som om vi vore varandras levande dagböcker, vilket man iofs kan säga att vi är. yup!
 Nästa dag blev det holländskt morgonmål, bröd med hagelslag på. Hagelslag är som kakströssel fast mjukt och verkligen menat för att ha på brödet. Gott nog! Fats måste säga att jag verkligen saknar ruisleipä!! Under helgen, spec på söndagar, är det mycket vanligt att hela familjen samlas hos mor-/farföräldrarna. Så vi packade in oss i Mariels familjs bil och åkte 10min till den mer lanttiga sidan av Veenendaal (see bilder). Fick således träffa en hel del av hennes släktingar, vilket jag sett fram emot. Fattar inte hur alla e så härliga här!! *STOR trivs*
 Marielle var väldigt ivrig på att få se mitt rum och huset jag bor i, så hon följde med mig hem till Arnhem. Sen kom familjen hem från Utrecht där de varit och hälsat på släktingar, och de sade än en gång att hon alltid är välkommen hit osv.. :) Vi bestämde oss för att fara till arnhem city på torsdag då butikerna har öppet till klockan 21, normalt har butikerna öppet till 18.00. Då ska jag skafa mig ett dutch prepaid card, och hoppeligen hittar jag lite blilligare kläder också ;P skor för 5€, heelt otroligt!!! 

The Real Deal
Igår var det altså första dagen jag skulle vara ensamma med Brieke och Rein. Karlijn (mamman) och jag följde Brieke till skolan kring kvart över 08. Blev presenterad för hennes lärare och sånt. Sven väntade hemma med Rein tills jag kom tillbaka. Då var det dags för mig att ta över och ta hand om honom till klockan 18.00 då Karlijn kom hem. Och klockan 15.00 måste jag vara vid Briekes skola för att plocka upp henne. 
Allt gick faktiskt bra! Blöjbytet var inga problem och han somnade bra när det var dags för hans dagssömn. Vid lunch försökte han testa mej och fann det mycket underhållande att kasta hagelslag på mej :P Men jag fick han att äta utan några större problem. Han är nog allt en rar unge... När han smånöp mej i armen, pjade han den sedan igen och såg på mej frågande och sade: "niet pijn"? naaw :) 
 Vi lekte med en massa saker och han skule nödvändigtvis dra fram de svåraste pusslen som jag sedan hamnade pussla ihop då han inte klarade av det själv :P haha.. Sen skulle vi "kocka" och fixa och greja till hans syster dockor, bygga torn, dansa och allt möjligt... :) Då vi skulle lägga på musik var volymen tydligen på hög nivår för vi båda blev nog lika skrämda då musiken kom på, Rein kastade sig i famnen på mig. Satte kvickt på paus och skruvade ner volymen, då jag tryckte på play igen kollade han varsamt på högtalarna och sade ooooooooooooooh och höll hårt i mig. Sen när han märkte att det inte var någon fara kunde vi lugnt dansa! :) haha.. (grannen spelar piano hör jag nu :P 11:28..)
Har verkligen pratat massor holländska igår! :D Och dessutom gjort mig förstådd!  Rein hade sett på Pingu på morgonen, och Pingu hade hafen mardröm om att en valross, som rein trodde va en björn, åt upp hans säng.. Så fick många ggr förklara till honom när han sa : dumma björn, inte äta upp säng, att det inte är en äkta björn utan en fake och att man inte kan göra så. Stackarn hade nog traumor efter det där :P Kunde till och med köra tricket vid maten som föräldrarna gör, *först måste du äta det där sen får du det här*.. Om han ser något annat än det han har på sin tallrik ska han alltid ha det osv... svårt att förklara.. Men pointen e iaf den att jag har övat min holländska och kunnat konversera med barnen :) yay! 
 Då jag bytt blöjor på Rein och gjort hela gonatt proceduren kunde jag äntligen gå ner och andas ut. Märkte att jag till och med var skakig.. Hade bara ätit ett bröd, och klockan var halv ett när jag kom ner från hans rum.. Dessutom är ju allting relativt nytt så det är verkligen påfrästande! Kunde nu äntligen äta i lung och ro och kolla OS.. Råkade dessutom komma över Mumin på holländska :D Snifki! :P Noerkmeisje :P haha.. Halv tre tiden gick jag upp för att fixa honom för att hämta Brieke från skolan, inga problem! Hade många gånger förklarat för honom hur dagen skulle se ut, allt från att han snart ska äta sen sova och när han e vaken ska vi hämta Brieke och då kan vi alla tre leka tillsammans. Han tyckte det lät bra, och gjorde problem av det. 
 När Brieke kom ut ur skolan frågade hon genast om en av hennes kompisar fick komma och leke, Wauter (spelling?). Jag gick ort och talade med hans mamma, och presenterade mig som deras au-pair osv.. Hon frågade genast om jag var från America, pga min engelska. ;P Men vi bestämde att det kanske bäst att han inte kommer idag pga omständigheterna och sånt... Så vi gick hem...
Otaliga lekar senare kom de på att de skulle skrika högt och gällt... thanks... Försökt med att säga att om de inte slutar så går jag och sover.. De tyckte redan det var underhållande när jag höll för öronen... och började gapskratta.. :P Så när jag lotsades gå sprang de båda efter mig och ropade NIET SLAPEN NIET SLAPEN! Så kom jag tillbaka, de såg finurligt på mig, och började igen.. Inte hjälpte det med att man lekte att man sov eller inte brydde sig :P Det blev bara roligare för dem när de "väckte" mig med sitt hyl :P "Ga nu slapen", SKRIIIIIIK, nog een keer!! och så pågick det lääänge :P nåjå... sen klättrade de på mig hängde, kramade och jaa'a :P Fick vara en levande gunga också, å det var bara igen igen igen... :P fick iaf ut all energi i går :D 
 Klart det tar på en allt det här, men det går relativt lätt så länge man håller deras rutiner, så ska fortsätta med det. Bra med struktur för barnen, och för mig också! :)
Idag skall jag söka Brieke vid klockan 15, sen ska hon på simning och jag skall söka Rein före kl 18:00.. Så idag borde bli en relati lugn dag eftersom jag nu är ensam hemma. Har varit till Albert Heijn och handlat lite smått och gott :P VLA <3 bla. Holland är inte bra för mig när det kommer till vad butikerna har, finns allt för mycket sött och gott som dessutom är blilligt! :P

to be continued!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0