Språk!!!


Som några av er kanske vet har jag ett stort intresse av att lära mig nya språk, jobbar för tillfället på mitt 5e dvs Nederländska. Nu har jag dock ett dilemma, vilket språk skall jag välja som nästa!? Här är alternativen : Kinesiska, Rysska, Spanska, Italienska, Danska, Tyska eller Afrikaans... Danskan och Tyskan vet jag att skulle komma lätt, så dem tänker jag dock spara till senare tror jag. Blir alltid lika glad då jag kan ha en konversation med en dansk utan problem, då jag talar norska tillbaka :)

Hur som helst... Kinesiska har jag alltid viljat lära mig, och kan lite grann pga Kina kurserna jag gick i gymnasiet... Räkna på kinesiska går riktigt bra. För ca 2 veckor sedan kunde jag bara räkna till 99 pga att jag hae glömt bort vad hundra var på kinesiska. MEN så satt jag i en turistbuss och lyssnade på ett par kineser som tydligen disskuterade priser, vilket jag inte visste såklart förrän jag hörde dem säga HUNDRA!!! Jag blev så glad, hade grubblat så länge! Och ännu gladare belv jag då jag kunde urskilja det från allt det andra pratet!

Både kinesiska och ryska skulle hjälpa en otroligt med karriären, och tycker framför allt att de båda språken är otroligt häftiga på sitt vis, pluss att det skulle vara en utmaning!! Sånt gillar jag!

Spanska och italienska är också så himla charmigt och kan inte bestämma mig för vilket dera jag vill häldre lära mig, utan kör nog på båda två efter hand.

De språk jag kan nu är kanske int precis världsspråk, förutom engelskan då.. Finska, svenska, norska och nederländska är ju inte precis nåt som alla kan... Man gör ju sig bra förstådd med dem som talar nåt av de besläktade språken.

MEN nu skall jag berätta något för er som ni kanske inte redan visste!?
Märker bara mer och mer hur bra det egentligen är att kunna nederländska! Hur handy som helst! Jag kan göra mig förstådd i Nederländerna, Belgien, Tyskland, Sydafrika, Namibia, Osindien och Västindien. Dessutom är inte Nederländksa SÅ svårt att förstå för en svensk, norsk eller dansk.

Som någon av er kanske vet så pratas språket Afrikaans främst i Sydafrika men också tex i Namibia, vilket liknar ganska mycket på nederländskan. Har fått massa vänner här som kommer från Sydafrika, vita afrikaner, och jag kan följa deras konversationer hur bra som helst, och ännu bättre om det är skrivet.. Det gör mig så himla glad, för det överbevisar alla dem som undrar vad fan jag skall göra med nederländskan och varför jag inte lär mig franska istället. Afrikaans är verkligen charmigt, och vill så gärna så gärna lära mig det ! Ek is lief vir jou!

Det finns inget språk som är onödigt! Fastän det bara talas av några tusen eller någon miljard! För mig är språk dock som en hobby och jag tar det inte på samma vis som att lära mig att räkna eller anatomi osv..! Detta är något som jag verkligen njuter av, utan att jag tänker på att det är jobb med det också!

Många vet säkert också att Vlaams, flamländska, talas av 6 miljoner invånare i Belgien, som är ett språk som påminner mycker om nederländskan. Vlaams har dock en annan ton, klang och lite annat uttal och andra uttryck. Brukar lite jämföra det med finlandssvenskan och rikssvenskan.. Då skulle finlandssvenskan representera nederländskan och rissksvenskan flamländskan. Med detta vill jag då altså säga att jag klarar mig hur bra som helst i belgien, framt att jag måste tala franska för de kunskaperna finns inte riktigt, bara ibland då jag råkar förstå nåt...

De med lite geografiska kunskaper vet kankse också att det finns något som heter Nederländska antillerna, som finns i Västindien. Där är det officiella språket nederländska! Också i Ostindien pratas nederländska.

Läste nyss att nederländska pratas av ca 23 miljoner, och är officiellt språk i :Nederländerna, Aruba, Belgien, Nederländska Antillerna, Surinam.

Här är alla länder där man talar nederländska:
Nederländerna, Belgien, Surinam, Aruba, Nederländska Antillerna, Sydafrika, Indonesien, Frankrike (Nord-Pas-de-Calais)

Många skrattar säkert åt min glädje just nu, pga "bara" 23 miljoner talar nederländska... Men jag tycker inte det är bara bara... Tänk så många ställen jag egentligen kan resa till och ha använding för språket? jajaa... jag vet att franska talas av säkert nå 290 miljoner och spanska säkert närmare 400 miljoner.. MEN jag skall ju också lära mig ryska och kinesiska! Samt spanska då... I sin omtid förstår ni :) Är iaf nöjd med mina hittills 5 språk, och innan jag dör skall jag åtminståne kunna 10 språk. Jajjamensan! Envis som jag är skall det nog gå! ;D

God natt!

ps. känner mig alltid som om jag läxar upp folk då jag skriver om NL... Men det är bara för att jag är så emot fördomar blablabla....


                                                            


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0